Alla inlägg under juli 2011

Av Lina - 27 juli 2011 20:37







... kan vara lite svårt att hantera.


Idag sa jag för första gången att jag inte orkade se henne mer (är övertygad om att jag kommer säga det fler gånger).

Tur Gustav är lugnare. Han skickade mig i säng.

Jag gick och la mig och sov i svala källaren på en obäddad gästsäng, vägg i vägg med tvättmaskinen. Zzzzzzzzz.





  Såhär avslappnad är hon inte på nätterna!

Av Lina - 24 juli 2011 08:22


20110707 - Torsdag eftermiddag, 2 dagar innan BF (beräknad förlossning).


Anna, barnmorskan, ville lyssna om blodtrycket.

Jo, det stämde, 150/100 - inte bra.

Magens tillväxt hade avstannat.

Jag klagade dessutom över att jag hade obehag runt revbenen, mådde illa emellanåt och inte kunde sova. Det hade jag haft från och till sista två veckorna.


Jag skickades en trappa ner för blodprover (trombocyter, ALAT, Hb och nått mer). Skulle komma tilllbaka morgonen efter för nytt blodtryck och utvärdering av blodprover.

Hem med förmaning att vila samt ringa förlossningen om jag fick huvudvärk eller på annat sätt mådde sämre.

(det här började kännas lite läskigt...)


Vi åkte till ICA.

Anna ringde och sa att hon pga tillväxtkurvan diskuterat med läkaren och skrivit en remiss för tillväxtultraljud inom 1-3 dygn.

Halvfull kundvagn.

Telefonsamtal från klinik vid Odenplan (mitt i "stan") som undrade om vi kunde komma direkt annars fanns ingen tid före helgen.

...

Snabbt till kassan, bort med övningskörningsskylten, baxa in otymplig kvinna i förarsätet, snabbt hem för att dumpa matvaror, ner med nödproviant - frukt, filpaket, läsk (hade inte ätit lunch innan), snabbt vidare mot Odenplan.

--> Ultraljud normalt, bra flöde i navelsträngen, barn beräknat väga 2,8 kg.

Den sympatiska kvinnan som ultraljudade sa att hon sett vad det var för sort - vi lyckades motstå frestelsen att fråga vad "det" var.


Ok, vad nu?? Bara å vänta och vänta och vänta...


Gustav bekymrad, viktiga möten på jobbet. Vad göra? - dessa svåra val.

När fostervattnet gick mitt i natten var det lättare att ta beslut.


Fortsättning kommer..

Av Lina - 20 juli 2011 10:46



Mjölkdrickande morsa.

Vad är det man säger?? "Mjölk är livet??" Gott är det till kanelbullar i alla fall. 


Magen är plufsig, mjuk och härlig!!!


 

Av Lina - 19 juli 2011 20:53



Lilltösen kommer gå under namnet;


Irma Eva Molly Bengtsson



Irma för att vi tycker det är fint.


Eva efter min mamma.


Molly efter Gustavs mormor.


Bengtsson blev det av bara farten....




...och här kommer en bildkavalkad...


 

       

   

Av Lina - 19 juli 2011 17:23



... trillade av idag. 


Bilder kommer. Gustav tycker det är sånt jag kan bespara omvärlden för...


   

   

Av Lina - 19 juli 2011 16:43



Vi var lite tveksamma först över att ha besök direkt efter hemkomst. Det gick dock inte att undgå hintarna från mina semesterlediga föräldrar att de satt hemma i Halmstad och bara väntade på startflagga....

På BB insåg vi också att det kanske skulle kunna vara ganska skönt med föräldrar på besök även om det var lite tidigt, för alla frågor vi hade (gröna som vi är) och för att få lite hjälp och avlastning.




Mamma och pappa kom upp när Lillan var en knapp vecka gammal och vi fortfarande kämpade med koppmatning och amning som inte fungerade.

Det blev kel- och kvalitétstid med tösen när hon var på det humöret och när det var matdags så skickades de iväg med en "att göra"lista.  

Nu har vi bullar i frysen att bjuda på (och äta själva på småtimmarna), massa musli, ett skötbord på badkaret med diverse tillbehör och påfyllt i matförrådet. (tack!)


    


Det var riktigt, riktigt mysigt att ha MORMOR och MORFAR på besök (även om vi mest tänkte timmar, tid, milliliter, väckning etc) och jag är så glad att min lilla tjej har lika goa morföräldrar som jag hade!!



I början på augusti väntas farmor och farfar upp. De har hunnit med lite barnbarn redan men nu är det premiär för en tös.

Av Lina - 19 juli 2011 15:12



Jag tror vi har ett namn och två mellannamn (Gustav hade av någon anledning en åsikt om att ett mellannamn var för lite?!). Vi kom på det lite hastigt (oj, vad det fräste till i blöjan!!) så Gustav tog och vilade på saken och jag låter det sjunka in lite. Det känns dock väldigt rätt.


Återkommer... 


 

Av Lina - 19 juli 2011 15:05


Det är bara att inse, dags att damma av gamla favoriter. Lillan verkar gilla det och det är tråkigt att bara nynna melodi med enstaka ord.

Hoppas Gustav blir inspirerad, han går runt och nynnar Simon and Garfunkel som jag knappt står ut med.....



Vyssan lull


Vyssan lull, koka kittelen full
Det kommer tre vandringsmän på vägen
Den ena han är halt,
den andra han är blind
och den tredje har trasiga kläder


Vyssan lull, koka kittelen full
Det lyser tre stjärnor uppå himlen
Den första den är vit,
den andra den är blå
och den tredje är månen den gula 




  Ca. kl 03. Inne på matningstillfälle 15 sista dygnet...

Man undrar vem som är tröttast.. Fröken har en tendens att vara helt borta ena sekunden för att i nästa ligga och plira lurigt mot en (mat? bajs? knorr? sällskap? kiss? tråkigt? WHAT??? pleease SOV BARA!!! Klockan är ju för f-n mitt i natten, vi måste inte vara uppe hela!!!)

Ovido - Quiz & Flashcards